Avast verkoopt privé gegevens

Antivirus bedrijf Avast heeft browsegeschiedenis verkocht van gebruikers van de gratis software. Dit blijkt uit gelekte documenten in handen van Vice en PCMag.

Uit het onderzoek blijkt dat het om privégegevens gaat zoals Google zoekgeschiedenis, Google Maps locaties, Linkedin pagina’s, Youtube video’s en ook Pornhub en Youporn. Voor de verkoop van deze gegevens werd door Avast gebruik gemaakt van een dochteronderneming onder de naam Jumpshot. Jumpshot geeft aan over informatie van meer dan 100 miljoen apparaten te beschikken.

Welke bedrijven precies deze privé gegevens hebben gekocht is niet geheel duidelijk. Jumpshot meldt zelf samen te werken met  de bedrijven Google, Microsoft, IBM, Nestle maar bij navraag door de onderzoekers werd niet of nauwelijks op de situatie gereageerd.

Ook Avast zelf is terughoudend in commentaar geven en wil enkel kwijt dat ze inmiddels gestopt zijn met het vergaren van informatie via de browser extensies. Wel is het nog steeds mogelijk via de reguliere virusscanner browse activiteiten te verzamelen.

PCMag heeft als gevolg van deze situatie besloten de Avast antivirus ‘Free’ versie niet langer aan te bevelen als een ‘editors choice’. Wel is het nog steeds positief over de virusscanner zelf.